Ons fietsverhaal is aantrekkelijk voor Noord-Amerika

Wist je dat het programma Den Haag Fietst! is geïntegreerd in een gedeelte van de studie van een hoop internationale studenten. Zo worden we normaal gesproken eens per jaar bezocht door Amerikaanse en Canadese universiteiten. Dit jaar verliep dat allemaal digitaal, jammer, maar ook een uitgelezen kans om de professors van verschillende universiteiten nog eens te vragen wat ze het meest hebben gemist.

‘Ze krijgen een hoopvol recept mee terug’

‘Ik wil Den Haag echt bedanken voor het op deze manier investeren in Noord-Amerika’, vertelt dr. Gord Lovegrove, professor aan de University of British Columbia. ‘We hebben nog wel even te gaan om te komen waar jullie nu zijn, want we zijn allemaal nog erg ‘auto georiënteerd’. Maar we zien aan Den Haag dat het mogelijk is. De studenten krijgen ieder jaar weer een hoopvol recept mee naar huis.’

‘Het fietsverhaal van Den Haag is erg aantrekkelijk voor ons.’

De professors zijn het er allemaal over eens dat er geen andere Nederlandse stad is die zo vergelijkbaar is met Amerikaanse steden. ‘Het heeft nog niet het grootst aantal fietsers in Nederland, maar is groeiende. En het heeft meer verkeer dan in Delft. Je kunt Den Haag bijvoorbeeld goed met Boston vergelijken.’

Dr. Kari E. Watkins is professor aan de Georgia Institute of Technology en legt uit: ‘Het transitie-proces in Den Haag is nog gaande en niet zoals in bijvoorbeeld Amsterdam al vergevorderd. Bij jullie kun je de transitie nog volgen en dat is erg leerzaam voor ons. Er zijn zelfs foto’s van de oude en de nieuwe situaties. Dat maakt het fietsverhaal in Den Haag erg aantrekkelijk voor ons.’

Fietsverbeteringen dankzij corona

‘In tijden van corona zie je in Noord-Amerika veel fietsverbeteringen optreden. Veel mensen werken natuurlijk thuis, dus je ziet vooral dat recreatief fietsen erg populair is geworden. Er is bij ons nog steeds veel minder werkverkeer, waardoor overheden op verschillende plaatsen starten met fiets-pilots. Zo kwam er wat geld van de staat voor bredere trottoirs en fietspaden en voor het sluiten van sommige wegen. Een aantal pilots zullen voor vaste veranderingen zorgen’, aldus dr. Lovegrove.

‘Alle fietsen zijn uitverkocht!’

‘Aan de Westkust, zoals California, zie je veel van die fietsverbeteringen. In Atlanta, waar ik zit, is niets gebeurd, helaas. Mensen lopen en fietsen wel veel, maar gewoon op de straat, zonder aanpassingen. Mijn man en ik willen ook een fiets, maar alles is uitverkocht!’, vertelt dr. Watkins. ‘Dus mocht je plannen hebben om in Amerika een Nederlandse fietsenzaak te beginnen? Nu is de tijd’, Lacht dr. Lovegrove”

‘In Amerika zeggen we: bike lanes are white lanes’

Robert Lawrence Bertini, is directeur en professor van Oregano State University: ‘Voor ons is het opvallend dat Nederland zich richt op het toegankelijk maken van fietsen voor iedereen. In Amerika zeggen we: bike lanes are white lanes. De fietslessen die jullie aan kinderen en moeders geven en de goede tweedehands fietsen die voor iedereen beschikbaar worden gesteld, zorgen voor een nieuwe generatie fietsers’.

‘Ik ontdek steeds meer dat ook wij in 90% van de gevallen dingen beter kunnen maken voor fietsers in Amerika, zonder ze erger te maken voor automobilisten. Ook daar lopen jullie in voorop. Zoals bij het aanpassen van de wachttijden van de stoplichten. Daar willen we tijdens ons volgende bezoeken graag over doorpraten’, wenst Peter Furth, professor van Northeastern University in Boston.