NRC: Hoe krijgt het stadsbestuur de Hagenaars op de fiets?

Stapje voor stapje wordt Den Haag steeds meer een fietsstad. Van oudsher zijn we een autostad, waar mensen vaak voor kleine ritjes dwars door de stad rijden. Deze week verscheen in NRC een stuk over hoe het tij begint te keren.

Naast de geschiedenis van Den Haag als autostad, komen in het artikel de inspanningen van de gemeente Den Haag om fietsen aantrekkelijker te maken aan bod. Bijvoorbeeld de nieuwe fietsenstallingen, waardoor de stap om met de fiets naar het centrum te gaan makkelijker wordt. De fietsenstalling bij het Centraal Station, helemaal ingericht op de groei van fietsers in de toekomst. Maar ook de gratis fietsenstalling in de oude bakker aan de Denneweg en die bij Noordeinde.

Aantrekkelijke en veilige routes

Ook de aantrekkelijkere routes die de gemeente aanlegde worden genoemd. Bijvoorbeeld het fietsviaduct over de A4 om Ypenburg beter te verbinden en de aanpassingen voor veiligere kruispunten zoals bij het Valkenbosplein. Want, zegt Wethouder Robert van Asten in het artikel: „Je kan wel prachtige fietspaden hebben, maar als een ouder met kind zich op één punt niet veilig voelt, dan gaat hij het fietsen mijden.” Het streven is dat in 2040 de stadse ritjes van minder dan 7,5 kilometer zoveel mogelijk met de fiets worden afgelegd.